Wednesday, November 28, 2012

En spændende øvelse

Vi lavede en øvelse i dag på Filmskuespillerakademiet, som jeg bliver nødt til at dele:
For et par uger siden fik vi som lektie, at vi skulle vælge en sang og lære den udenad, sådan så vi ville kunne synge to vers. Jeg valgte ’Dearest Child’, som er skrevet af min gode veninde Emily (til hendes band Tales from the Attic). Vi fik ikke noget at vide om hvornår vi skulle bruge vores sangvalg, eller hvordan det ville foregå, så de fleste af os regnede bare med, at vi skulle stå og synge foran hinanden, én ad gangen.
I dag til Carmohn teknik*(se nederst) startede vi ud med at lave en meditation, og Kenneth forklarede inden, at vi ville gå lige over i en øvelse bagefter, hvor vi bare, en efter en, skulle gøre ”det samme som ham, men ikke helt det samme”, og så måtte vi bare vente og se hvad det mon kunne være han havde i sinde at gøre.

Under meditationen sad vi på stole i en rundkreds, så tæt at vores ben rørte hinanden. Den varede omkring 20 minutter, og da den var færdig, sad vi alle helt stille. Så begyndte Kenneth pludselig at synge. Først troede jeg at han gjorde det for sjov (han laver tit sjov), men han blev ved til han havde sunget to hele vers. Der var stille lidt, og så var der en elev der fortsatte med at synge. Sådan blev vi ved, og skiftedes til at synge, en efter en, med korte pauser imellem indtil den næste gik i gang.
I starten havde jeg meget lyst til at hoppe ind og synge, men efter lidt tid, mens hende der sad lige ved siden af mig på den ene side sang, begyndte jeg virkelig at få hjertebanken. Jeg kan ikke mindes hvornår mit hjerte sidst har banket så hurtigt og hårdt. Jeg ventede lidt tid, og prøvede at berolige mig selv, og efter hende der sad ved siden af mig på den anden side havde sunget, var der stille et godt stykke tid, og jeg kunne mærke at det var min tur.

Jeg sad lidt og prøvede at finde ud af hvordan jeg dog skulle komme i gang, men så lukkede jeg bare øjnene kort og startede. Det var meget intimiderende først. Skræmmende. Fantastisk. Befriende.
Jeg prøvede at kigge rundt på de andre imens jeg sang. Det var lidt svært, selvom jeg følte det var et virkelig trygt forum. Energien i rummet var helt fantastisk og intens. Det var som om der bare blev åbnet ind til alle.

Jeg synes min stemme lød anderledes end den gør når jeg bare synger herhjemme. Som om den blev en lille tak lysere, og mistede stemmeblokeringerne og anspændtheden.
Bagefter var der flere af de andre der kom hen til mig og komplimenterede min stemme med ord som ’Du var virkelig god’, ’Du har en rigtig flot stemme’ og ’Du overrasker bare gang på gang!’.

Så det var en rigtig dejlig og givende dag. Den eneste nedtur var, at jeg missede bussen fordi toget var forsinket (hvilket egentlig ikke var særlig nedtur, for så fik jeg lov til at gå hjem fra stationen og nyde den friske luft i stedet for).
Men hvorfor var toget forsinket, spørger I så. Jo, ser I, toget var forsinket pga. et film shoot der var i gang midt på perronen, hvor skuespillerne skulle stige ud af Farum toget, som så selvfølgelig holdt og spærrede for de andre tog ;) Jeg landede helt forvirret midt i en bunke mennesker, som så viste sig at være statister alle sammen… Spøjst, ikke?

*Om CARMOHNTEKNIK (en enormt givende teknik som er udviklet af skolens grundlægger, Kenneth Carmohn):
"En del skuespillere tænker måske så: 'Skal jeg lære helt nye teknikker?' Nej! Carmohnteknik er et specialværktøj, der helt overordnet gør det nemmere at skabe personligt overskud og opnå optimale resultater. Carmohnteknik er et værktøj, der opererer på flere niveauer. Via øvelserne vil du kunne opnå en større forståelse for dit talent. Carmohnteknik sætter fokus på dine 'dårlige skuespillervaner' og ændrer dem til noget konstruktivt." -Taget fra http://www.dd-fsa.dk/kenneth/

No comments:

Post a Comment