Sunday, December 16, 2012

Skærmtræning

Torsdag d. 6/12 havde vi skærmtræning (scener der bliver filmet, så vi selv kan se hvordan det ser ud bagefter) på Filmskuespillerakademiet. Jeg var sammen med Anna Maria. Vi havde en tekst som jeg havde valgt, fra den britiske ungdoms Tv-serie ’Skins’ (den kan virkelig anbefales, den er mega god!). Det var egentlig 4-5 korte scener (fra sæson 3, mellem Naomi og Emily), som jeg havde sat sammen til en, men det fungerede meget godt.

Det foregik sådan her: To kameraer stod på stativer og filmede hver af os. Eller det vil sige, det var kun det der pegede mod mig der egentlig optog, fordi vi skiftedes til hvem der var i fokus, altså hvem der fik feedback i første omgang. Bagefter byttede vi, så det var Anna Maria der blev optaget.
billede fra optagelserne
Vi tog to takes på mig. Første take følte jeg mig ret opmærksom på de omkringsiddende der kiggede på. Under andet take var jeg ikke ligeså opmærksom på dem. Det gælder om at kunne lukke alt andet ude, så man opnår ’public solitude’, som Stanislavskij kaldte det, altså at være privat i det offentlige, så man lever helt oprigtigt under de opdigtede omstændigheder der er i scenen.
 
billede fra optagelserne
Det var Kenneth Carmohn der underviste, og vi havde instruktør Jonas Thorbjoern ’på besøg’. Da det var tid til min feedback, sagde Kenneth at han havde taget sig selv i helt at glemme at kigge som underviser, fordi han bare blev draget ind i scenen. Han brugte orderne: ”Det dér var klasse!”. Og da jeg sagde at jeg havde haft lidt svært ved at abstrahere fra de omkringsiddende tilskuere, sagde han at det var vildt, og ”Tænk hvilken præstation du så kan opnå når du lærer det”.

Senere på dagen spillede vi teksten igennem tre gange hvor Jonas Thorbjoern instruerede os. Han var helt vild med det, og sagde at han fik lyst til at indspille scenen rigtigt!

billede fra optagelserne

billede fra optagelserne
Det var dejligt at arbejde med Anna Maria, vi har rigtig god kemi. Teksten og karaktererne passede også perfekt, og vi følte begge to at vi fik enormt meget ud af det.


Note: Jeg må ikke lægge vores undervisningsmateriale ud på nettet, derfor får I kun billeder at se, i stedet for de egentlige videoer. :)


Hvis du synes det her var interessant, kan du få e-mail opdateringer hver gang jeg uploader et nyt indlæg, ved at skrive din e-mail i feltet øverst til højre hvor der står 'get e-mail updates!'.

1 comment:

  1. Hvor er det bare flot med den feedback, men undre mig nu ikke meget, du har altid haft en skuespiller/entertainer/fjollehoved/legebarn i mavsen.

    Kan virkelig godt lide nr. 2 billede, hvor du kigger ned.

    ReplyDelete